עסק למכירה – דגשים שחשוב לדעת לפני רכישת עסק קיים

תוכן המאמר

אנשי עסקים וגם מי שאינו איש עסקים, מקבלים לעיתים הצעות לרכישת עסק בכל מיני תחומים. כל נושא רכישת עסק כרוך בכספים רבים ולכן יש לבחון כל עסקה על פי רמת הסיכון הפיננסי מול רמת הסיכוי של הרווחיות וזאת כדי לקבל החלטה מושכלת ובכובד ראש.

הסיבה האמיתית של מכירת העסק

בשלב הראשון לאחר קבלת ההצעה לרכישת עסק פעיל, יש לוודא מהי הסיבה שאדם זה מעוניין למכור את העסק. יש סיבות לגיטימיות והגיוניות כמו רצונו של אדם לצאת לפנסיה. אך יש גם סיבות אחרות שיש לבדוק אותן לעומק, כמו ניהול כושל על ידי הבעלים הנוכחיים, פירוק שותפות, נסיעה לחו"ל לתקופה ממושכת ועוד.

אופציה של רכישת עסק פעיל

רכישת עסק קיים היא האופציה המהירה והזולה עבור יזמים להיכנס לעולם העסקים ולפעול כעצמאים לעומת אופי הפעילות שלהם כעת אם הם שכירים, או לחלופין להוסיף בעלות על עסק נוסף עבור מי שכבר יש לו עסקים.

 

ההמלצה היא לרכוש עסק בתחום בו יש לאדם זה ידע, עסק בתחום המסעדות מתאים למי שעובד בתחום זה זמן רב כמו שף, טבח או מנהל מסעדה שמכיר את היקפי הפעילות על כל הרבדים שלהם כמו רכישת סחורה, ניהול עובדים והפעלת שירות לקוחות במקום או on line  . כך גם מי שמעוניין לרכוש לדוגמה חנות למכירת חיות וציוד נלווה לבעלי חיים, חשוב שאדם זה יהיה בעל גישה לבעלי חיים וידע מקיף בנושא זה. אם הוא אינו בעל ידע, קיים חשש שלא יוכל להפעיל עסק זה כראוי.

בדיקה של העסק המוצע למכירה

לאור הסיכון הכלכלי חייב היזם הפוטנציאלי לבצע בשלב ראשון בדיקה פיננסית מקיפה של הנתונים הללו. יועץ כספי יבחן עבורו את מאזני החברה בשנים קודמות, דוחות רווח והפסד, תקציב ודוח תזרים מזומנים או כל מידע אחר על ספרי העסק.

 

בנוסף לכך הוא יבדוק אם יש לעסק חובות לרשויות המס, לספקים, לעובדים, למשכיר הנכס או לכל גורם אחר. בחשיבה לטווח הארוך, בדיקה מעמיקה זו חוסכת הוצאות עתידיות ומעניקה תמונה עדכנית ואמיתית של מצב העסק.

 

היועץ הכלכלי בוחן גם את הפוטנציאל של הפעלת העסק, אם אפשר לפתח אותו, מה מצבו מול המתחרים, המוניטין והתדמית שלו וצפי התשואה והרווחיות בשנים הקרובות. בהמשך יעריך יועץ זה בדיקה ראשונית של השווי הכספי של העסק כשכלולים בו נתונים ספציפיים של העסק כמו רמת המכירות, שווי של המכונות, חוזים עם לקוחות לגבי מכירת מוצרים שהמפעל מייצר לכמה שנים, הסכמים עם גורמים בחו"ל, שווי ההון האנושי לאור הידע של גורמי מפתח בעסק, אם העובדים מעוניינים להמשיך ולעבוד בו.

משא ומתן על רכישת העסק

לאחר ההחלטה הראשונית של שווי העסק, אם היזם מעוניין לקנות את העסק מתנהלת התמחרות כדי להגיע לנקודה שבה יש הסכמה על שווי רכישת העסק ואופן ביצוע התשלום. לעיתים מדובר בתשלום אחד ולעיתים המוכר מוכן לעסקה שבה תתבצע פריסת תשלומים, כדי להקל על הבעלים החדשים.

 

כשמדובר על עסק גדול, מבצעים בדרך כלל גם בדיקת נאותות לפני האישור הסופי על הקנייה. שני הצדדים חותמים על הסכם ראשוני שבו מפורט תוואי הדרך של תהליך קניית העסק. המוכר מקבל סכום ראשוני שנשאר בדרך כלל בנאמנות אצל עורך הדין עד תום בדיקת הנאותות.

 

בבדיקה זו בוחן רואה החשבון את כל ספרי החברה באופן מדוקדק כדי לוודא שהמצג הפיננסי שהוצג בפניהם הוא אכן נכון ותואם את המציאות ולא תלוש מהמציאות.

 

לאחר בדיקת הנאותות רואה החשבון מציג את שווי החברה על פי הנתונים שבחן. לעיתים מדובר בסכום שהוא די קרוב לסכום הכספי שעליו סיכמו הצדדים. יש גם מקרים שבהם נוצר פער משמעותי ולמעשה העסק שווה הרבה פחות מהסכום שנדרש.

 

במצבים הללו מתבצעת התמחרות נוספת, אם המוכר מוכן להפחית בדרישת התשלום מקדמים את העסקה. אך אם הבעלים אינו מוכן להוריד מהמחיר שעליו סוכם בהסכם שנחתם, העסקה עולה על שרטון ולא מתקיימת.

רכישת עסק בזכיינות

קיימות גם הצעות לרכישת עסק בזכיינות. זוהי אופציה טובה אם שיטת ההפעלה מאפשרת לזכיין להרוויח כספים. אם הרשת מתפקדת בהגינות בליווי מקצועי של גוף אמין כמו המרכז לקידום זכיינות ופועלת על פי הקוד האתי אפשר לבדוק כל עסקה שמוצעת. אך אם מדובר ברשתות שפועלות בדרך אחרת, יש לבחון זאת באופן מדוקדק במיוחד לאור העובדה שזכיינים רבים קרסו כלכלית כיוון שעל פי שיטת התפעול של הרשת, היא לא הותירה להם רווחים.

 

המסר הכללי והחשוב הוא לבחון כל עסקה מכל היבטיה, כדי למנוע קבלת החלטות פזיזות שעלולות לעלות ביוקר רב למשקיע.