הכל על עלות פתיחת עסק – מה כדאי לדעת?

תוכן המאמר

הכל על עלות פתיחת עסק – מה כדאי לדעת?

פתיחת עסק הוא חלום של יזמים רבים, לחלקם זה קורה אחרי השירות הצבאי או בתום הלימודים ומקצתם מעוניינים בכך בגיל מבוגר יותר אחרי תקופה שבה עבדו כשכירים. הרעיונות בראש מתגלגלים זמן רב, שלב אחר שלב עד שהתכנית בראש או בניירת כבר כמעט מוכנה לביצוע.

 

צעדים ראשונים בפתיחת העסק

פתיחת עסק זהו צעד משמעותי עבור כל אדם ולכן יש לבצע אותו כהלכה עם המון מחשבה לטווח הקצר ולטווח הארוך. הבסיס לכל עסק הוא איתנות פיננסית וכדי להגיע לכך יש לבצע תכנון מדוקדק של מהלכי הפעילות העסקית. מה לבצע ומה קודם למה.ההמלצה היא לשכור את שירותיו של יועץ עסקי או כלכלי מתחילת הדרך כדי לצעוד עקב בצד אגודל עד ההגעה ליעד.

 

היזם ייפגש עם כמה יועצים עד שיחליט להמשיך עם אחד מהם שמבין בתחום הפעילות העתידי של העסק, איש בעל ידע רב שמלווה עסקים רבים לאורך שנים, אדם אמין, אחראי והכי חשוב שתהיה כימיה טובה ביניהם כדי שיוכלו לקדם יחד את הקמתו של העסק.

 

לאחר קבלת כל המידע, יכין היועץ העסקי תכנית עסקית המאגדת את כל הנתונים הכספיים הקשורים בהקמת העסק, פירוט של כל ההוצאות ואומדן הכנסות והוצאות בתקופת ההרצה. על פי דוח זה יוכל היזם לדעת מה גובהו של המימון לו הוא זקוק, מאילו גורמים כדאי לבקש הלוואות לעסקים ובאילו תנאי החזר יוכל להערכתו העסק לעמוד.

עלויות כלליות של פתיחת עסק

קיימים סיווגים של עלויות שהם זהים לכל אחד מסוגי העסקים. גובה העלות משתנה על פי היקפי הפעילות של העסק. אם מדובר בעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות רשומה או חברה בע"מ. שיטת העבודה הנוחה ביותר היא לשכור את שירותיו של עורך דין שילווה את העסק בנושאים שונים כמו דיני עבודה, חוזים, הסכמים עם לקוחות וספקים ועוד. ברוב המקרים עובדים בשיטת הריטיינר כלומר תשלום חודשי קבוע עבור הליווי המשפטי.

 

סוג העסק יועץ עסקי רואה חשבון / יועץ מס – עלות שנתית כולל שירותי הנה"ח עורך דין  בריטיינר
עוסק פטור 2.000 3.500  – 4.000 1.000
עוסק מורשה 2.000-3.000 6.000 – 8.000 1.500-2.500
שותפות 2.000-4.000 8.000 – 6.000 2.000  – 3.000
חברה בע"מ 3.000-5.000 22.000-25.000 2.000-5.000

 

עלויות של פתיחת עסק בתחום קמעונאות המזון

שלושת הדברים החשובים ביותר בתחום הקמעונאות הם location location location על מיקום מתבססת הצלחה של כל עסק קמעונאי. בוחרים מיקום מנצח שאין בו מתחרים רבים, אך יש צורך ברכישת מזון. העלויות הראשוניות מורכבות משכר הדירה, שיפוץ הנכס, רכישת ציוד כמו מקררים, מדפים, מיזוג, קופה רושמת, גיוס עובדים וכו' . על פי מצבה של החנות ההערכה היא שהעלויות יסתכמו ב – 400.000-150.000 ₪.

עלויות של פתיחת מפעל

מי שמעוניין לפתוח מפעל יצרני מחפש אולם מתאים באזור התעשייה שאליו אפשר יהיה להכניס את כל מכונות הייצור ויהיה די מקום עבור העובדים, קווי הייצור ומכונות האריזה. כמו כן, מקום למשרד שבו אפשר יהיה לקיים פגישות ולנהל ממנו את כל העסק. אם יש צורך בשיפוץ חשוב לדאוג לתאורה חסכונית שבזכותה יהיה חיסכון אנרגטי משמעותי, צריכת החשמל תהיה מופחתת באופן משמעותי לעומת מפעלים יצרניים אחרים.

העלויות הראשוניות מורכבות משכר הדירה, שיפוץ הנכס, רכישת ציוד כמו מכונות ייצור שונות, מדפים, מיזוג, תאורה, גיוס עובדים וכו' .על פי מצבו של האולם והיקף הפעילות ההערכה היא שהעלויות יסתכמו ב – 500.000-150.000 ₪.

עלויות של פתיחת עסק בתחום המסעדנות

פתיחת עסק בתחום המסעדנות דורשת חשיבה מיוחדת. הוצאות ההקמה הן אדירות ומצד שני הרבה מסעדות קרסו בשנים האחרונות לאור עלויות האחזקה החודשיות הגבוהות מול הקהל שלא תמיד מגיע למסעדות ולכן ההכנסות הנמוכות אינן מאפשרות להחזיק את העסק לאורך זמן.

 

העלויות הראשוניות כוללות השכרה של נכס במיקום מצוין ובגודל המתאים למטבח גדול ולרחבת ישיבה נוחה ללקוחות. כמו כן מנדפים, תנורים, מקררים, כלי בישול, כלי אוכל, ריהוט, בר משקאות ועוד. על פי מצבו של המקום, גודלו הפיזי והשיפוץ והעיצוב הנדרש ההערכה היא שהעלויות יסתכמו  ב -1.500.000-250.000 ₪.

עלויות של פתיחת עסק בתחום היבוא

עסק חדש העוסק ביבוא של ציוד משרדי זקוק למשרד מספיק גדול עבור כל העובדים על פי היקף הפעילות הצפוי. כמו כן, מחסן שיהיה נגיש למשאיות, כך שאפשר יהיה להוריד את המטען ישירות למחסן. העלויות הראשוניות יכללו השכרת משרד ומחסן במיקום נוח להעמסה ולחניה עבור העובדים, ריהוט משרדי, מחשבים, רכבים לאנשי השטח, מלגזה להעמסה, מידוף ותשתיות למחסן ועלויות כמו שיפוץ, התאמת המקום לעסק העתידי ועוד. על פי מצבו של המקום ההערכה היא שהעלויות יסתכמו ב-600.000-150.000 ₪.

עלויות של פתיחת עסק - חנות וירטואלית באינטרנט

בעת הקמת עסק מסוג זה, הבעלים הוא זה שעובד בו והוא יכול לפחות בשלב הראשון לעבוד מהבית. לצורך הפעלת העסק מספיק לו חדר העבודה או פינת עבודה, מחשב, תקשורת אינטרנט וטלפון. כך הוא יוכל להפעיל את העסק בקלות ובנוחות. אם בשלב מאוחר יותר העסק יגדל ויעבדו בו עובדים נוספים, יכול להיות שהוא יחליט לעבוד בחללי עבודה כמו we work. העלויות הראשוניות יהיו כ- 10.000-5.000 ₪.

 

עלויות של פתיחת עסק – חברה לשירותי מחשוב

כדאי שעסק בתחום המחשוב ימוקם באזור בו קיימים משרדים רבים, כיוון שכולם הם לקוחות פוטנציאלים שלו. אם המטרה היא למכור ציוד כמו מחשבים, מקלדות, עכברים וכל הציוד הנלווה ההימצאות ליד המשרדים תיצור תנועה מסיבית של לקוחות, חלקם ירכשו ציוד בחנות המכירה ומקצתם יזמינו את נציגי החברה לאיתור ופתרון של תקלות במחשבים שבמשרדיהם. העלות של השכרת משרד ומחסן, כולל שיפוץ במידת הצורך, רכישת ריהוט משרדי, מחשוב ופרסום יהיה כ -200.000-100.000 ₪.

תכנית עסקית ותכנון התקציב להקמת העסק

היועץ העסקי או הפיננסי שנבחר ללוות את העסק מכין תכנית עסקית מפורטת הכוללת את כל העלויות הישירות והנלוות לצורך פתיחת העסק. אם לדוגמה מדובר בשותפות רשומה, התכנית כוללת את עלויות פתיחת השותפות, עלויות עורך הדין, השכרת נכס, פירוט אומדן עלות השיפוץ, רכישת ציוד משרדי, מחשבים, מכונות וכל הוצאה נוספת הנדרשת לצורך פתיחת העסק.

 

כמו כן יכין היועץ הפיננסי את התקציב לשנה הראשונה שיכלול את עלויות ההקמה ואופן התשלום שלהן, ההוצאות החודשיות הכוללות החזר הלוואה, שכר דירה, חשבונות שוטפים כמו ארנונה, חשמל, תקשורת, עובדים וכו'. בטור ההכנסות יצוין הצפי של ההכנסות בכל חודש. מכיוון שמדובר בעסק חדש ואין לדעת אם יצליח למכור או לא, יש לנקוט משנה זהירות ולרשום הכנסות ריאליות.

 

ניהול העלויות בכל עסק

ניהול נבון ומתוכנן של העסק כולל עבודה על פי תזרים המזומנים של השותפות שנגזר מתוך התכנית העסקית ומתוך התקציב. כל בעל עסק חייב לפעול על פי תזרים המזומנים כדי לא ליצור בעייתיות של חריגה ממסגרת האשראי שאושרה לעסק. המעקב אחר מה שקורה בחשבון הבנק מול התקציב, מראה מבעוד מועד בעיה כספית שצפויה בימים הקרובים ובעלי העסק צריכים לפתור אותה בדרך של ניכיון המחאות עתידיות, הלוואה או הזרמת הון אישי לעסק. לאורך כל הדרך מלווה את העסק החדש היועץ שמנתב את המסלול, כדי שבעלי העסק שאינם מבינים מספיק בניהול עסקים לא יבצעו טעויות מהותיות שיעלו להם בממון רב.

מימון עסקי בעת ההקמה או בשלב שבו העסק פעיל

אדם הפותח עסק חדש מקבל החלטה על פי סך העלויות אם הוא מעוניין לבקש הלוואה או לחילופין הוא מעדיף להקים את העסק באמצעות הון אישי שלו. היועץ העסקי יעביר לו את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאופציות. אם יוחלט על הון אישי, אפשר לשלם מתוך כספים הקיימים בחסכונות או לחילופין לבקש מחברת הביטוח הלוואה על סמך כסף הקיים בקופת פנסיה או בקופת גמל. באופציה זו אפשר לקבל מהקופה בין 70-80% מהקרן ולשלם על הלוואה זו אחוזי ריבית בלבד המסתכמים בסכומים קטנים מאד בכל חודש. הקרן ממשיכה לצבור ריבית עד מועד פקיעת הקרן ובעת המשיכה מקזזים את סכום ההלוואה.

 

קרנות רבות מעניקות הלוואות לעסקים בתנאים טובים במיוחד לעסקים בהקמה:

גורם מלווה ערך ההלוואה מחזורים עסקיים בטוחות תקופת גרייס
קרנות בערבות המדינה 500.000 ₪ אין 25% עד שישה חודשים
קרן הפועלים של בנה"פ 500.000  ₪ אין 10% עד שנים עשר חודשים

 

כמו כן קיימות קרנות קטנות יותר שגם הן מעניקות הלוואות לעסקים קטנים וחדשים ולעסקים פעילים כמו קרן קורת, קרן צפונה דרומה, קרן סולם, קרן גליל, קרן שמש, קרן נתן, הסוכנות היהודית וקרנות פילנתרופיות נוספות.

 

טיפים

טיפים
ליווי עסקי של אנשים מקצועיים הוא המפתח להצלחה
יש לבדוק כל עלות ישירה או נלוות בעת ההקמה כדי לא להגיע לעלויות מעבר לצפי המתוכנן