גיוס עובדים 2023 – בעקבות הקורונה

תוכן המאמר

בעקבות משבר הקורונה עובדים רבים הוצאו לתקופה של חופשה ללא תשלום שסיומה אינו ידוע או פוטרו לאור המצב הכלכלי של החברה שהעסיקה אותם, או היעדר עבודה בתחום כמו חברות תעופה וחברות שעוסקות בתיירות

קבלת דמי אבטלה עד יוני 2021

מי שזכאי לדמי אבטלה, מקבל מחודש מרץ 2020 דמי אבטלה בשיעור ממוצע של כ – % 75 מהשכר שלו במקום שכר העבודה. שירות התעסוקה מעביר את הכספים הללו באופן אוטומטי בכל חודש והעובד לא נדרש להגיע ללשכת התעסוקה כדי לאמת את הנתונים.

 

שירות מקוון זה יתקיים עד חודש יוני 2021 כך שהכנסתם של העובדים הללו היא בטוחה, אף על פי שגובהה נמוך יותר מגובה השכר שאליו היו רגילים בעבר, הוא מאפשר חיים שבהם אין צורך לדאוג בכל חודש כיוון שסכום זה ייכנס לחשבון הבנק ללא ספק.

 

עובדים המעדיפים לקבל דמי אבטלה מאשר לעבוד

מקומות עבודה דיווחו על תופעה של עובדים המעדיפים לקבל דמי אבטלה ולא לעבוד. לכן הם מתפטרים ממקום העבודה שלהם ומבקשים מהנהלת החברה מכתב פיטורין, כדי שיהיו זכאים לדמי אבטלה וכך תהיה להם הכנסה בסיסית.

הדרישה לעובדים במקומות עבודה רבים במשק

אף על פי שהקורונה נוכחת, קיימת דרישה לעובדים רבים בענפים שממשיכים פעילות במפעלים, במשרדים ואף בבית. חברות ההשמה וגיוס העובדים נתקלות בקשיים רבים בגיוס העובדים כדי לאייש את המשרות הללו. הם מפרסמים בכל המדיות, באתרי האינטרנט, ברשתות החברתיות ובמקומות רבים נוספים.

 

ההיענות היא נמוכה מאד, כמות האנשים שמעבירים קורות חיים היא נמוכה באופן יחסי, לאחר שיחה עם המועמד מזמנים אותו לפגישת היכרות אך מרבית המועמדים מחליטים בסופו של דבר, לא להגיע לראיון העבודה ולא לתת לכך הזדמנות.

ההשלכות של קבלת דמי האבטלה עד שנת 2021

הסיבה לחוסר הרצון למצוא מקום עבודה חדש נובעת בעיקר מהעובדה שהעובדים מקבלים באופן ישיר את דמי האבטלה. בדרך זו יש להם הכנסה קבועה ובטוחה, שגובהה מתקרב לסכום שהשתכרו בעבר. רבים מהעובדים הללו משלימים את ההפרש הכספי ואף מעבר לכך בעבודות מזדמנות בהתאם למקצוע וליכולות שלהם.

 

עקב קבלת דמי האבטלה, אין כל תמריץ ורצון לחפש עבודה. אזרחים רבים נהנים מההימצאות בבית בתקופה ייחודית זו שבה בחלק מהזמן הילדים בבית, יש חשש לסגר נוסף והחיים הם אי וודאות אחת גדולה.

 

לכן הם מעדיפים להמשיך ולשהות בבית, לא לנסוע בתחבורה ציבורית ולא להיות במקומות שיש בהם אנשים נוספים, כדי לא להידבק בקורונה ומכיוון שיש להם הכנסה אלמנטרית הם מוטרדים פחות.

הצעות לשינוי המדיניות של מתן דמי האבטלה

עקב ההשלכות של קבלת דמי האבטלה באופן אוטומטי עד חודש יוני 2021, הציעו גורמים כלכליים שונים שינוי של המדיניות כדי שעובדים שנמצאים בתקופת חופשה ללא תשלום או לחלופין פוטרו, יחפשו מקום עבודה חדש.

אלו ההמלצות שהוצעו לשיפור מצב זה:

 

• לפעול בשיטת חופשה גמישה ללא תשלום, על פי המודל הגרמני שמעודד את העובדים לחזור לעבודה כיוון שהתמריצים מוענקים למעסיקים והם אלו שמשלמים אותם לעובדים, על פי קריטריונים ספציפיים. בדרך זו תתבצע דאגה לכלכלת המדינה והגלגלים של המסחר ינועו קדימה.

 

 

• התקופה הארוכה שתימשך בסך הכול מעל שנה שבה העובדים אינם במקום עבודה, יוצרת מצב של חוסר מוטיבציה, חוסר עניין בכל מה שקשור לעבודה וניתוק ממהלך ההתנהלות במקום העבודה. הנושאים רצים קדימה בתחומים שונים, יש שינויים טכנולוגיים, תוכנות חדשות ושיטות עבודה מעניינות, אך העובדים הללו נותרים מאחור ואינם מדביקים את קצב ההתקדמות והמיומנות בתחום שבו הם עסקו. לאחר שיחזרו לעבודה, הם יחושו בפערים שנוצרו בתקופה זו ולא יהיה להם קל להשלים את הפערים הללו.

 

 

• אפשר לנצל זמן זה ובמקום שהעובדים האלו יישארו בבית במשך תקופה כל כך ארוכה, לאפשר להם ללמוד מקצוע חדש על ידי הכשרה מתאימה והסבת מקצוע. כך הם יוכלו בתום הלימודים להתחיל לעבוד כדי לקדם את עצמם בתחום החדש.

 

 

• הפחתה של סך דמי האבטלה החודשיים שמקבלים היום המובטלים. אם אחוז התשלום ירד מ – % 75 ל – % 30, כולם יבינו שהסכומים הללו לא יספיקו להם למחייה ולכן הם יחפשו עבודה ראויה ויחזרו למעגל העבודה, כדי שיהיה להם די כסף למימון ההוצאות הקבועות של כל אדם כמו תשלום שכר דירה, משכנתא, הוצאות מזון, בריאות ועוד.

מה יקרה בחודש יוני 2021

לקראת חודש יוני 2021, כל המובטלים יתחילו במרץ רב לחפש מקומות עבודה חדשים. לאור הכמות הגדולה של המובטלים, יהיה קשה מאד למצוא עבודה עבור כולם ולכן חלק מהם יישארו מחוץ למעגל העבודה.

 

עקב כך צפוי להתחיל גל נוסף של בעיות כלכליות, כיוון שתקופת הזכאות לדמי אבטלה תמה ולמובטלים לא יהיו מקורות הכנסה.

 

משבר הקורונה השפיע על משפחות רבות שנותרו ללא אמצעים, הן שכירים והן עצמאים. ביוני 2021 עלולה להתחיל תקופה נוספת של בעיות כלכליות חמורות, עקב העובדה שמובטלים רבים יצטרפו למעגל זה. רבים מהם יסבלו מבעיות פיננסיות קשות ביותר שיותירו אזרחים ללא כסף למזון ולתרופות, מקצתם יאבדו את בתיהם ואחרים הגרים בשכירות, לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות הכספיות ויאלצו לעזוב את הדירות הללו.

 

העמותות מסייעות היום בהעברת סלי מזון ובתמיכה כלכלית לאזרחים רבים וקיים חשש שביוני 2021 מספרם יגדל באופן משמעותי.