עוסק מורשה או חברה – כל התשובות במדריך מקיף

תוכן המאמר

עוסק מורשה או חברה – כל התשובות במדריך מקיף

הרצון העז להיות עצמאי ולא שכיר מקנן אצל אנשים רבים בתקופות שונות בחייהם. יש כאלה שמחליטים שזה הזמן לפרוץ קדימה ולהגשים את החלומות, אחרים הססנים יותר ומחליטים להמשיך להיות שכירים פרק זמן נוסף, עד שיהיו בשלים לבצע את הצעד המאוד משמעותי בחייהם.

 

עוסק מורשה – מה זה

עוסק מורשה הוא אדם עצמאי העוסק במקצוע חופשי בהתאם לידע ולמקצועיות שלו. במסגרת פתיחת עסק עצמאי, בעליו יהיה האחראי לכל מה שקורה בו, להצלחותיו וגם לכישלונותיו. הוא זה שיתווה את הדרך בהתאם לכישורים ולדפוס החשיבה שלו לגבי אופן ההתנהלות הנכון של העסק כדי שיהיה רווחי.

 

קשת המקצועות היא רחבה ביותר החל באדריכל, רופא, שרותי מחשוב, פרסום, אינטרנט, נגרות ועוד שפע של רעיונות מעשיים. ראה מאמר רעיונות לעסקים – איזה עסק כדאי לפתוח? 

 

אדם עצמאי מפעיל את העסק שלו בעצמו, אם מדובר בעסק קטן או לחילופין מעסיק גם עובדים על פי הצורך ושיטת העבודה הייחודית.

 

ראה מאמרים פתיחת עסק חדש – המדריך המקיף 2023 ,

פתיחת עוסק מורשה – כל מה שדרוש במדריך אחד.

 

חברה בע"מ – מה זה

אדם המעוניין לפתוח עסק שהיקפיו הכספיים צפויים להיות גבוהים, שהתכנון הוא להעסיק עובדים רבים שיפעלו בכמה רבדים, יפתח חברה בע"מ. בכל חברה פרטית קיים הון מניות רשום שנקבע מראש ובעל העסק או כמה שותפים שהם בעלי העסק, מחזיקים בחלק מהמניות על פי חלוקה שעליה הוחלט. ראה מאמר המדריך המקיף לפתיחת חברה חדשה .

התדמית של עוסק מורשה מול עוסק פטור

כשאדם מפעיל עסק בשיטת הדיווח של עוסק פטור, ברור לקולגות שלו שהוא עובד בהיקפים קטנים שאינם עוברים את התקרה השנתית בסך 99,003 ₪ נכון לשנת 2020. מטבע הדברים, מדובר בעסק קטן. דבר זה משפיע לעיתים על החשיבה של הגורמים הסובבים אותו אם לעבוד אתו או לחילופין לעבוד עם אדם שהוא עוסק מורשה, עובד בהיקפים גדולים יותר ולכן נשמע רציני הרבה יותר. החשיבה הזו גורמת לאנשים רבים המתכננים לפתוח עסק, לקבל החלטה להיות עוסק מורשה ולא עוסק פטור.

 

תקרת ההכנסות בשיטות השונות של ניהול העסק

רשויות המס קבעו שההכנסה החודשית המקסימלית של עוסק מורשה היא כ- 3,000,000 ₪, נכון לשנת 2020. המשמעות היא שאם עוסק מורשה מגיע להכנסה שנתית של סכום זה, בשנה העוקבת הוא אמור לפתוח חברה בע"מ שתהיה המשכיות לעסקו כעוסק מורשה. עם תחילת הפעילות של החברה, יש לפעול לסגירת תיק העוסק מורשה שכבר לא יהיה פעיל. חברה בע"מ יכולה לפעול כלכלית בכל קנה מידה, ללא הגבלה של הכנסותיה.

ההבדלים בין עוסק מורשה לחברה בע"מ

ההבדלים בין עוסק מורשה לחברה בע"מ

עוסק מורשה חברה בע"מ
עסק עצמאי המנוהל על ידי בעליו ישות משפטית המתנהלת על ידי בעלי המניות שלה, תוך אחריות מוגבלת של בעליה מבחינה פיננסית.
על כלל  רווחיו משלם העצמאי מס גבוה יותר שהוא בשיעור המתקרב ל – % 30. נכון לשנת 2020

 

תשלום מס נמוך מעצמאי. נכון לשנת 2018 התשלום הוא בשיעור של % 23
עלויות נמוכות יחסית של תפעול ואדמיניסטרציה של העסק.  

עלויות גבוהות, הכוללות ליווי של רואה חשבון לצורך הגשת דוחות שנתיים, תשלומי אגרות, משכורות לעובדים, הפעלת חשבון בנק עסקי הכולל עמלות וריביות גבוהות.

בעל העסק מושך שכר על פי היכולת הכלכלית של העסק. בעלי המניות בחברה הם שכירים בה ולכן מגיעות להן כל הזכויות על פי חוקי העבודה כמו לשאר העובדים בחברה.
אין דיבידנד, יש משיכת רווחים במס נמוך יותר מזה של החברה. בעלי מניות יכולים למשוך דיבידנד על פי המסוגלות של החברה ורווחיה, תוך תשלום מס בשיעור % – 30 – % 25 זאת בנוסף על משכורתם שגם עליה הם משלמים מס כמו כל שכיר.
יחיד משלם פחות מס על השכרת נכסיו ולעיתים אף מקבל פטור מתשלום מס שבח על בעל מניות שהוא שכיר בחברה לא חלות ההטבות הללו והוא משלם מס גבוה ותשלום מלא
מומלץ לעוסק מורשה לפתוח חשבון בנק נפרד כדי שיהיה לו קל יותר להתנהל עם הכנסותיו הוצאותיו באופן נפרד. זו לא חובה חברה בע"מ חייבת לפתוח חשבון בנק עסקי, ולמנות מורשה חתימה שיפעל בשם החברה. המורשה או המורשים חותמים מול הבנק על מסמכים רבים לגבי זכויות החתימה, מסגרת האשראי, אופן ההתנהלות, הנפקת כרטיס אשראי ופנקסי המחאות במידת הצורך.

 

מעבר מהתנהלות כעוסק מורשה לחברה בע"מ ומחברה בע"מ לעוסק מורשה

לאורך פעילותו של כל עסק, חלים בו שינויים ותמורות המחייבים לבצע תפנית באופן ההתנהלות. אם מדובר בעסק עצמאי הפועל כעוסק מורשה, שבמהלך השנה הגיע להכנסות נאות ולכן עבר את תקרת ההכנסות על פי ההנחיות של מע"מ, יפעל הוא להקמת חברה בע"מ ולהמשך תפעול העסק שלו בהגדרה של חברה בע"מ . במקרה זה יש לסגור את תיק העוסק המורשה הקיים, להגיש את הדוחות כחוק ומנקודת מפנה זו ואילך תהיה פעילות רק בחברה החדשה.

 

אם מדובר בחברה שעבדה לאורך שנים בתחום מסוים, אך חלו תהפוכות בענף שבו היא עוסקת, קמו מתחרים, בעל העסק התבגר והוריד ווליום או כל סיבה אחרת שבגינה ההכנסות ירדו באופן דרסטי, מומלץ לבצע מהלך הפוך. מצב זה כשההכנסות הן מינוריות, אינו מצדיק את העלויות הגבוהות הכרוכות בניהול חברה בע"מ ולכן בעל המניות יפעל לסגירת החברה אצל רשם החברות ויגיש את הדוחות האחרונים כחברה . במקביל, הוא יפתח תיק עוסק מורשה וינהל את עסקו באופציה הזו ברמת ההכנסות הנמוכות יותר לאור הפעילות העסקית שקטנה.

פעילות עסקית של חברה בע"מ

המטרה של הקמת חברה בע"מ היא צמיחה כלכלית, בהתאם לתחום הפעילות הספציפי של העסק, תוך מינימום סיכונים הן של בעל העסק והן מבחינה עסקית. אחריות גדולה של חשיבה ותכנון אסטרטגי מוטלת על בעלי המניות כדי ליצור את הנתיב הנכון להצלחת העסק. הרעיונות מבוססים על ניסיונות העבר תוך חשיבה מתוחכמת וייחודית כדי לבסס עסק מוצלח שבסופו של דבר יהיו לו הכנסות נאות ורווחים והוא יתפתח לכיוונים חיוביים שונים ומפתיעים.

ראה מאמר תכנית עסקית, תכנית עסקית לדוגמה, תזרים מזומנים, תכנית עסקית למסעדה.

יתרונות וחסרונות של פתיחת עוסק מורשה ושל חברה בע"מ

 

עוסק מורשה חברה בע"מ
פתיחת עוסק מורשה הוא הליך פשוט יחסית של פתיחת תיקים ברשויות המס, מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי עצמאי ומס הכנסה וביטוח לאומי ניכויים, אם קיימת כוונה להעסיק עובדים. הליך פתיחת חברה בע"מ הוא מורכב יותר ויש לבצע אותו על פי הנהלים הממשלתיים, הכנת המסמכים הנדרשים על ידי עורך דין, החתמת הניירת והעברתה לאישורו של רשם החברות. רק לאחר קבלת התעודה מהרשם, פותחים תיקים ברשויות.
באופציה של עוסק מורשה אין מניות . האפשרות היא יחיד או שותפות. כל אחד מבעלי העסק הוא בעל מניות בחברה. אפשר בעתיד לבצע שינויים על פי צורך.
בעל העסק אחראי באופן אישי לכל מה שקורה בעסק, כולל הנושאים הכספיים התפעוליים השיווקיים וכו'. אדם המעוניין להקים חברה בע"מ, צריך להיערך כראוי לפתיחת העסק. להכין מראש תכנית עסקית ושיווקית, חשיבה מפורטת על הגשמת הרעיון, יישום שיטות העבודה, ביצוע מהלכים שונים לקידום העסק, התפתחותו ויצירת הכנסות שיובילו לרווחיות.
בעל העסק אחראי אישית על מה שקורה בחשבון הבנק ובמקרה של בעיה, הוא זה שאמור לפתור אותה. בעל המניות או מנהל החברה אינם אחראים באופן אישי להתנהלות הכספית בחברה אלא אם הם חתמו על ערבות אישית.

התנהלות חשבונאית של עוסק מורשה ושל חברה

 

עוסק מורשה חברה בע"מ
פתיחת תיקים ברשויות המס, אפשר לבצע בהגעה פיזית למשרדם או באמצעות שירות מקוון של יועץ מס או רואה חשבון המקושר למערך המייצגים. פתיחת תיקים ברשויות המס, אפשר לבצע בהגעה פיזית למשרדם או באמצעות שירות מקוון של רואה החשבון המקושר למערך המייצגים.
עוסק מורשה מחויב להפיק קבלה בעת קבלת כספים, חשבונית מס /חשבונית מס קבלה בהתאם לסוג העסקה ולמועד קבלת הכספים. חברה בע"מ  מחויבת להפיק קבלה בעת קבלת כספים, חשבונית מס /חשבונית מס קבלה בהתאם לסוג העסקה ולמועד קבלת הכספים.
הנהלת החשבונות מתבצעת על ידי מנהל חשבונות מנוסה או יועץ מס. הנהלת החשבונות מתבצעת על ידי מנהל חשבונות מנוסה בניהול הספרים של חברות בע"מ. הוא זה שיגיש וישלם במועד את הדוחות החודשיים.
בסמכותו של יועץ מס להגיש ולשלם את כל הדוחות החודשיים לרשויות ואת הדוח השנתי האישי של בעל העסק למס הכנסה. רואה חשבון בלבד יכין את מאזן החברה על פי הכללים שנקבעו, יבצע ביקורת מקיפה ויגיש את הדוחות במועד.
באופציית הנהלת חשבונות חד צדית, קשה לבצע בקרה על תנועות חשבונאיות . עוסק מורשה שיש לו הרבה לקוחות או ספקים המעוניין בכך, יכול לנהל הנהלת חשבונות כפולה לנוחותו.

ראה מאמר הסברים על  הנהלת חשבונות חד צידית

הנהלת חשבונות כפולה, המאפשרת בקרה מלאה על כל מה שקורה בכל כרטיס של לקוח/ ספק. בדיקת נתונים, העברת מידע בין הגורמים השונים וביצוע התאמת כרטסות.

ראה מאמר הסברים על  הנהלת חשבונות כפולה

רשויות המס קובעות אם יתבצע תשלום חד חודשי או דו חודשי על פי היקף ההכנסות הצפויות בכל חודש. רשויות המס קובעות אם יתבצע תשלום חד חודשי או דו חודשי על פי היקף ההכנסות הצפויות בכל חודש.
בעת פתיחת תיק במשרדי מע"מ מעבירים מידע על פרטי חשבון הבנק לצורך ביצוע החזר מע"מ אם יהיה. בעת פתיחת תיק במשרדי מע"מ מעבירים מידע על  פרטי חשבון הבנק לצורך ביצוע החזר מע"מ אם יהיה.
מספר העוסק המורשה של העצמאי יהיה מספר תעודת הזהות שלו. מספר העוסק המורשה של החברה יהיה מספר הח.פ/ שלה, אלא אם מדובר בעוסק מורשה מאוחד של כמה חברות המדווחות יחד.
עוסק מורשה גובה מע"מ מלקוחותיו, מקזז מהסכום הכללי את המע"מ ששילם עבור הרכישות השונות שביצע . את ההפרש הוא משלם למע"מ. חברה בע"מ  גובה מע"מ מלקוחותיו, מקזזת מהסכום הכללי את המע"מ ששילמה עבור הרכישות השונות שביצעה. את ההפרש הכספי מעבירים בדיווח השוטף למע"מ.

 

 ראה מאמר פתיחת חשבון עסקי 

הקמת חברה בע"מ

לצורך הקמת חברה פונים לעורך הדין המלווה את בעלי המניות . הוא מכין את המסמכים הרלבנטיים על פי ההנחיות של רשם החברות.

 

רשימת המסמכים הדרושים:

 

  • בקשה להקמת חברה.
  • תקנון התאגדות.
  • תצהיר בעלי מניות ראשונים בחברה.
  • תצהיר דירקטורים ראשונים בחברה.
  • העתק ביצוע תשלום עבור האגרה הממשלתית בגין פתיחת חברה על פי מספר מניותיה.

 

על פי החוק, קיימים כמה אזרחים שאין להם אישור להיות בעלי מניות בחברה בישראל:

 

  • חייב המוגבל באמצעים
  • פושט רגל
  • חברה שהיא מפרת חוק
  • אזרח מדינת אויב

עורך הדין ובעלי המניות מקבלים כמה החלטות לגבי המשך הדרך 

 

  • מיהם בעלי המניות
  • כמה מניות יוקצו לכל אחד מהם
  • מה יהיה סך ההון הרשום של החברה, כלומר סך המניות של החברה הפרטית.

על פי הנתונים הללו, מכינים את הניירת ועורך הדין מחתים את בעלי המניות על כל המסמכים הרלבנטיים. בנוסף על כך, משלמים הלקוחות את עלות האגרה לצורך הקמת החברה . עבור מסמכים המועברים פיזית לרשם החברות האגרה היא 2,614 ₪, נכון לשנת 2020. אם מבצעים רישום מקוון דרך אתר האינטרנט של רשם החברות משלמים עלות מופחתת בסך 2,150 ₪ נכון לשנת 2020. אם הוחלט על ביצוע הקמת החברה דרך משרד המתמחה בביצוע הפעולות הללו באופן מקוון, מתווסף שכר טרחה בסך כ – 350 ₪, נכון לשנת 2020.

 

בחירת שם לחברה

שם החברה הוא נושא חשוב כיוון שהוא גם מסמל אותה וגם אמור להזכיר לגורמים השונים על איזו חברה מדובר ובמה היא עוסקת לכן רוב החברות הגדולות משקיעות על המיתוג העסקי . לנוכח ריבוי החברות הפרטיות בישראל, בוחני רשם החברות אינם מאשרים להקים חברה בעלת שם זהה לחברה קיימת העוסקת בתחום זהה או שהיא בעלת סימן מסחר על שמה. רשם החברות מאשר את אחד השמות המוצעים, רק בתום הליך בדיקת השם, ומנפיק מונפקת תעודה של החברה החדשה, הכוללת את שמה, תאריך היסוד שלה ומספר ה-ח.פ/ שלה שיזוהה מעתה ואילך עם חברה זו לאורך כל הדרך.

 

ראה מאמר שם לעסק חדש

 

מינוי דירקטורים לחברה

בחברות פרטיות, ברוב המקרים הדירקטורים הם בעלי המניות בחברה, אלו שהקימו אותה ומנהלים אותה בפועל ביום יום.

 

שינויים בהרכב בעלי המניות

במהלך פעילותה של כל חברה קורים דברים שונים המצריכים לבצע שינויים בהרכב בעלי המניות. אפשר להעביר מניות מאדם לאדם, להגדיל את הון המניות של בעל מניות זה או אחר, להקצות מניות נוספות לכל בעלי המניות עד ניצול מלוא ההון של החברה. על כל מהלך כזה, יש לדווח בדיווח רשמי לרשם החברות כדי שהמידע יתווסף לתיק החברה

 

אגרה שנתית לרשם החברות

כל חברה בע"מ מחויבת לשלם אגרה שנתית לרשם החברות . חברה המשלמת עד חודש מרץ את האגרה, מקבלת הנחה ומשלמת רק 1,120 ₪ נכון לשנת 2018. מי שמאחר בתשלום ומשלם זאת רק אחרי חודש אפריל משלם 1,488 ₪. רשם החברות נוקט בהליכים משפטיים נגד חברות ובעליהן שלא שילמו את האגרה במשך שנה אחת או לאורך כמה שנים, הסכומים מצטברים לחובות כבדים.

ההבדלים בין חברה לעוסק מורשה בהתנהלות בנקים

 

עוסק מורשה חברה בע"מ
העוסק לא חייב לפתוח חשבון בנק נפרד עבור העסק אך זה מהלך רצוי, כדי להפריד את ההתנהלות העסקית מההתנהלות הפרטית. חובה לפתוח חשבון בנק נפרד לכל הפעילות העסקית של חברה בע"מ לאחר פתיחת החברה ברשם החברות.
הבעלים הוא מורשה החתימה המנהלים , בעלי המניות או מנכ"ל שכיר הם מורשי החתימה בחברה.
הבעלים אחראי אישית על היתרות בחשבון הבנק בעלי השליטה אינם אחראים באופן אישי לבעייתיות אם תהיה בחשבון הבנק אלא אם חתמו על ערבות אישית.

מה זה שותפות

מה זה שותפות

אפשר להקים עסק המורכב משני אנשים המקיימים ביניהם שותפות עסקית, שותפות דומה מאוד להתנהלות של עוסק מורשה. שני אנשי מנהלים יחד את הפעילות העסקית, בדרך כלל בחלוקת הנטל לשני הגורמים על פי מומחיותו של כל אחד מהם. שותפים המעוניינים להקים שותפות, פונים לרשם השותפויות כדי לרשום בו את העסק כשותפות רשומה ולקבל מספר שותפות שיהיה הקו המזהה שלהם בכל מקום.

 

אם מדובר לדוגמה במוסך, אחד השותפים הוא זה שבודק ומתקן את הרכבים והשני אחראי על כל האדמיניסטרציה, הרכש, הצד החשבונאי וכו'. לשני השותפים קיימת מחויבות זהה לחובות ולזכויות של העסק, הם מקבלים החלטות משותפות בנושאים המהותיים, הקשורים להתנהלות השוטפת. רבים מהשותפים מחליטים לחתום על הסכם שותפים טרם פתיחת העסק כדי להגדיר מראש את אופן ההתנהלות בעסק, תחומי האחריות, חלוקת הרווחים וכל נושא אקוטי נוסף.